Hur gör man en bra podcast?

Fem frågor du bör ställa dig

Podcasten som kommunikationskanal blommar och den tidigare hypen har övergått till att bli en del av människors vardag. En podcast är ett utmärkt sätt att nå ut till ditt community, skapa varumärkeskännedom för ditt företag eller attrahera nya kunder. 
 
Men i takt med att antalet podcasts ökar så bli lyssnarnas förväntningar allt högre. En professionell approach genom hela processen är avgörande om du vill lyckas med att nå ut genom bruset. 

Så kommer du igång med dina fem första avsnitt. Läs mer här.

Det är därför några frågor som bör lägga lite tid på att på för att du ska lyckas ta din podcast från idé till succé. 

1. Vad är ditt syfte?

Ditt syfte är grunden för din podcast och kommer att sätta ramarna för vad du ska fokusera på. Så det första du bör fråga dig är varför du vill starta podcasten. Det kan låta självklart men det är faktiskt väldigt viktigt för anledningen till att starta en podcast kan variera mycket och om du inte har tänkt till från början så kan du lätt gå vilse.

Ställ dig alltså frågan: vad är syftet med min podcast och vad vill jag uppnå?

Ska du stärka ditt företags varumärke? Vill du sprida kunskap inom ett specifikt område eller utvidga ditt nätverk? Eller vill du tjäna pengar på din podd med hjälp av sponsorer? 
 
Beroende på vad svaret är så kommer det ha betydelse för allt arbete framöver. 

2. Vad vet du om dina lyssnare? 

Nästa fråga du bör ställa dig är vilken målgrupp du vill nå och framförallt, vad känner du till om dina lyssnare? Försök att definiera din målgrupp som en person, eller flera, genom att beskriva vad du ser framför dig: ge den en titel eller ett smeknamn, en demografisk beskrivning och en målsättning. 

  • Exempel 1: Om din podcast ska handla om ett ämne kopplad till en specifik bransch kan du till exempel beskriva din lyssnade med en yrkestitel. Lägg sedan till demografiska aspekter såsom inom vilken miljö den arbetar, inom vilken typ av företag och vad den har för roll i organisationen. Avsluta med att tänka dig in i vad personen har för målsättning i sitt yrkesliv.

  • Exempel 2: Om din podcast ska handla om personlig utveckling så beskriv din lyssnare med ett smeknamn som definierar vad den är för typ. Det kan vara svårt men tillåt dig att vara lite generaliserande. “Prestations-Pelle” kan låta klyschigt men i det här avseendet kan det fylla sin funktion. Det viktigaste är att du får en bild av lyssnaren som du kan relatera till. Lägg sedan till några demografiska aspekter och avsluta med vad lyssnaren har för målsättning med sin personliga utveckling. Det skulle till exempel kunna vara "att bli en bättre pappa".

Genom att beskriva dina lyssnare på det här sättet så kommer du kan se dina lyssnare framför dig, kunna relatera till dem och på så sätt kunna styra innehållet i dina podcast-avsnitt så att det är relevant, vilket leder oss till nästa fråga. 

3. Hur förtjänar du lyssnarens uppmärksamhet? 

Nu när du har beskrivit din målgrupp så behöver du tänka igenom hur du ska fånga och behålla dina lyssnares uppmärksamhet. Det här är jätteviktigt för även om du pratar om ett ämne som intresserar lyssnaren så kan du ändå förlora uppmärksamheten genom att ha fel vinkel på samtalet. 
 
Genom att tänka på bilden av lyssnaren som du skapade i förra punkten så kommer det hjälpa dig att bestämma frågor och samtalsämnen, vilket språkval och tonläge du ska hålla och vilket mål du vill att samtalet ska leda till. Om din podcast handlar om ett något relaterat till lyssnarens yrkesroll så bör du kanske använda rätt facktermer för att vara trovärdig medan om syftet med din podcast är att underhålla och få lyssnaren att slappna av så kanske är bättre att du använder mer talspråk. 

Det finns en mängd aspekter som du kan variera beroende på vem du vill ska lyssna. Det viktiga är att du utgår från lyssnaren och forma innehållet utifrån det. 

4. Hur håller du hög kvalitet? 

Nästa fråga du bör ställa dig är hur du kan hålla hög kvalitet i din podcast. Utgå dels från dig själv (och vilka resurser du har) och från dina lyssnares förväntningar. Det finns i huvudsak två saker där du kan påverka den upplevda kvaliteten: innehållet och ljudupplevelsen. 

Innehållet

För att hålla hög kvalitet på innehållet bör du tänka på att ha ett väl genomtänkt manus för varje avsnitt. Det är lätt att tänka att man trycker på “REC” och börjar prata och så klipper man bort det som inte blev bra men om du provar så kommer du märka att så inte är fallet. Innehållet i alla framgångsrika podcasts (okej, med vissa få undantag) är väl förberett, även om samtalet i dem kan verka naturligt och spontant. Ett innehållsrikt samtal mellan två personer bör utgå från ett manus och en väl genomförd intervju bygger på research, förberedda frågor och även följdfrågor.

Ljudupplevelsen

Hur ljudet upplevs är också viktig för att skapa en podcast med hög kvalitet. Till att börja med bör du ha bra förutsättningar för inspelningen i form av teknik och rätt akustiska förutsättningar där inspelningen sker. Dålig ljudupptagning och störande brus i bakgrunden är två exempel på vad som kan sänka intrycket hos lyssnaren och till och med få hen att stänga av. 
 
Men det finns flera andra saker som påverkar ljudupplevelsen och både kan vara förödande eller verkligen få din podcast att sticka ut från mängden. Se det som möjligheter istället för problem. 

  • Ljudet: Ett bra ljud beror i huvudsak på två saker, att du har rätt teknik och akustiken i den miljö du spelar in i. Om du gör en intervju med någon på distans, tänk på hur ljudupptagningen blir därifrån. Skype eller liknande tjänster för videokonferens är praktiska men ljudet håller tyvärr sällan samma klass som det från den mikrofon som du själv använder och kvalitetsskillnaden blir då påtaglig för lyssnaren.

  • Signaturmelodi: En bra signaturmelodi i början kan sätta lyssnaren i rätt sinnesstämning och på sätt förstärka upplevelsen du vill skapa.

  • Ljudbilder: Ett annat sätt att höja kvaliteten på din podcast är att hämta inspiration från radioreportage och radioteater. Genom att jobba med bakgrundsljud kan du skapa så kallade “ljudbilder” som kan få lyssnaren att nästa känna att hen är på samma plats som där samtalet spelas in.

Vill du attrahera nya lyssnare, behålla dem som prenumeranter och få dem att rekommendera din podcast så är det viktigt att hålla en hög kvalitetsnivå.

På det sättet visar du inte bara att du respekterar din lyssnare men chansen att hen rekommenderar din podcast till en vän eller kollega ökar markant. Vem vill rekommendera en restaurang där råvarorna i maten var halvdana? 

5. Hur når du din målgrupp?

Den femte och sista frågan som är viktig att du ställer dig är hur du ska nå ut med din podcast. Antalet poddar växer snabbt och ju fler det finns, desto svårare blir det att få just din podd att bli upptäckt. Men det finns ändå goda möjligheter om du gör rätt saker, för det är långt ifrån alla som gör det. 

Sökbarhet

Även om en podcast består av ljud så är det viktigt att göra det så enkel som möjligt att hitta med sökord. Därför bör du jobba med sökmotoroptimering på liknande sätt som med en blogg, webbutik eller annan typ av hemsida. 

När en ny potentiell lyssnare hör talas om din podcast så kommer den troligtvis att söka på google eller på någon plattform för podcasts såsom Acast, Soundcloud, Podcaster eller andra liknande tjänster. Den kommer att söka på poddens namn, på en person eller ett företag som deltar i den. Men tänk även på att många letar efter nya poddar att lyssna på genom att söka på ämnen. Så var noga med rubricering av avsnitt, presentationstext på profilsidan och beskrivningen av varje avsnitt. 

Visuell identitet

Så din podcast består av ljud och är sökbar genom text men tänk också på vad din podcast utstrålar visuellt. Var noga när du väljer bild till presentationen, bilder till respektive avsnitt, typsnitt och färgspråk. Alla dessa komponenter har betydelse och talar podcastens visuella identitet rätt språk så ökar chansen för att den kommer att växa.

Dels kommer fler personer att vilja lyssna och ju bättre det stämmer in på innehållet så kommer du attrahera rätt lyssnare. Det vill säga de som kommer att gilla det första avsnittet och välja att prenumerera för att lyssna på fler avsnitt. 

Sociala medier och nätverk

Sociala medier är jättebra sätt att nå och engagera dina lyssnare men det räcker inte att skapa en Facebook-sida och göra inlägg när ett nytt avsnitt kommit ut. Hur du ska gå tillväga beror återigen på ditt syfte och vilken målgrupp du vill nå men det är viktigt att jobbar aktivt för att få din podcast så bra spridning som möjligt. 

Använd ditt nätverk och ta vara alla kontakter som kan hjälpa dig att nå ut till din målgrupp. Och på samma sätt som man behöver jobba med marknadsföring av en produkt eller tjänst så behöver du marknadsföra din podcast. 

Det är många faktorer som spelar roll för att just din podcast ska sticka ut och nå fram. Med Podcast in a Box får du allt du behöver för att komma igång med dina fem första avsnitt och vi hjälper vi dig att ta din podcast från idé till succé.

 

 

Martin Ericson

Grundare av Podcast in a Box och värd för Coworkingpodden.
 

DSC_5565.jpg